duminică, 18 mai 2008

Vremuri interesante pentru dreptul concurenţei III

Ultima parte din saga Cărţii Albe a Comisiei Europene.
1. Comisia recomandă codificarea dimensiunilor prejudiciului, pentru a clarifica ceea ce poate cerut pentru:
a. prejudiciul efectiv produs de o creştere a preţului în dauna concurenţei şi
b. pierderea de profit ca urmare a reducerii vânzărilor, incluzând dreptul la dobândă.
2. În acţiunile intentate de către cumpărătorii direcţi, pârâtul trebuie să beneficieze de „apărarea transferului” adică: reclamantul care a cumpărat mărfuri de la un cartel la un preţ mai mare şi a transferat acest preţ clienţilor săi nu trebuie să benficieze de îmbogăţire fără justă cauză.
Dacă un cartel creşte preţul unei mărfi cu 10 RON, iar reclamantul revinde marfa la un preţ care este mai mare doar cu 5 RON faţă de preţul existent înainte de intervenţia cartelului, acesta a transferat doar jumătate din suprapreţ, aşa că prejudiciul va fi doar de 5 RON şi nu de 10. Sarcina probei aparţine pârâtului: acesta trebuie să demonstreze că reclamantul a transferat suprapreţul sau o parte din acesta.
3. Cumpărătorii indirecţi ar trebui să se poată baza pe prezumţia relativă conform căreia suprapreţul practicat în mod ilegal le-a fost transferat în totalitate.
În conformitate cu exemplul de mai sus, cumpărătărul indirect poate să afirme că prejudiciul este de 10 RON, chiar dacă i-au fost transferaţi numai 5 RON.
Justificarea: cumpărătorii care se află la capătul lanţului de distribuţie sau aproape de capăt sunt cei mai afectaţi de încălcarea normelor de concurenţă dar, având în vedere distanţa dintre aceştia şi fapta în sine de încălcare a normelor, este foarte greu pentru cumpărătorii respectivi să aducă probe suficiente cu privire la existenţa transferului de suprapreţuri ilegale pe traseul lanţului de distribuţie, precum şi cu privire la amploarea acestui transfer.
4. Sunt două propuneri ale Comisiei în ceea ce priveşte termenele de prescripţie. Perioada de prescriere să nu înceapă să curgă:
a. în cazul unei încălcări continue sau repetate, înainte de data la care încetează încălcarea
legii;
b. înainte de a se presupune, în mod întemeiat, că persoana prejudiciată ca urmare a încălcării legii are cunoştinţă de acest fapt, precum şi de prejudiciul care i-a fost creat.
5. În cadrul acţiunilor în despăgubire introduse de persoane fizice sau juridice trebuie să se ia măsuri adecvate de protecţie a confidenţialităţii declaraţiilor date de întreprinderi, prezentate într-o cerere de clemenţă, astfel încât să se evite plasarea solicitantului acestei cereri într-o situaţie mai puţin favorabilă decât a co-autorilor la încălcarea normelor concurenţei.
În caz contrar, riscul divulgării informaţiilor prezentate de un solicitant al clemenţei ar putea avea un efect negativ asupra calităţii informaţiilor comunicate de acesta ori chiar descurajarea unei persoane care a încălcat normele concurenţei de a solicita aplicarea măsurilor de clemenţă.
Prin urmare, Comisia propune ca protecţia respectivă să se aplice:
a. tuturor declaraţiilor din partea întreprinderilor, prezentate de către toţi solicitanţii
măsurilor de clemenţă în legătură cu o încălcare a articolului 81 din Tratatul CE (precum
şi atunci când se aplică în paralel legea naţională în domeniul concurenţei);
b. indiferent dacă cererea de clemenţă este acceptată sau respinsă ori dacă nu are drept efect adoptarea unei decizii de către autoritatea din domeniul concurenţei.

Niciun comentariu: